Szkolenie z zakresu mądrego zadawania pytań.

Witaj,

trafiłeś tutaj, drogi Użytkowniku zapewne z chęcią wyedukowania się w zakresie owego zadawania pytań. Chodzi oczywiście o zadawanie pytań na wszelkich forach dyskusyjnych, choć ja napisałem ten „kurs” głównie z myślą o jednym serwisie :) Więc do dzieła!

Przed zadaniem pytania:
– Sprawdź w Google
– Sprawdź na danym forum, może już ktoś zadał takie pytanie. (Pamiętaj, że w wielu wypadkach wyszukiwarka generuje kilka stron znalezisk).
– Spróbuj samemu rozwiązać problem.

dopiero wtedy zadaj pytanie ;)

1. Precyzuj tytuły pytań.

Przegrzebując się codziennie przez sterty pytań widzę po 20 z tytułem „Pomóżcie mi!” lub co gorsza „Kto pomoże?!”…  Inne pytania wcale nie prezentują się lepiej. Wiem co mówię, bo jestem moderatorem tu i ówdzie ;) Poniżej przedstawię Ci, mój uczniu dobrze i źle sformułowany tytuł pytania oraz refleksje na ten temat.

Dobrze zbudowany tytuł:
„W wyniku zużycia, moja bateria w telefonie Nokia N95 nie nadaje się do użytku. Gdzie mogę ją wyrzucić?”

  • Masełko! Wiadomo o co chodzi, aż się chce odpowiadać na takie pytanie :)
  • Na końcu znajduje się słownie j e d e n znak zapytania.
  • Czytając to pytanie „czuć” formę pytającą.

Żle zbudowany tytuł:
„Bateria! Pomóżcie!!!!! Plis”

  • Błąd na błędzie. I to nie chodzi o ortografię…
  • Z tytułu można wywnioskować tylko jedno: chodzi o baterię, ale za nic nie można wywróżyć, czy o paluszka, baterię zasilającą notebook, czy może baterię słoneczną.
  • Jeśli czyta się co nieco, to chyba widać, jak wygląda forma pytająca? Ja tutaj nie widzę znaku zapytania, a tylko górę wykrzykników.
  • Dopisek za domniemanym końcem tytułu. Niepotrzebny. Sprawia, że osoby, które być może znają odpowiedź na Twoje pytanie ominą je z daleka, bo uznają Cię za gówniarza, który godzinami ślęczy na Czaterii i nagle „coś” mu się popsuło.

Podsumowując:

  • Tytuł powinien być prosty i zwięzły…
  • …a zarazem przedstawiać istotę rzeczy…
  • …i zawierać formę pytającą, którą widać i „czuć”.

2. Rozwinięcie tematu

Tutaj również przedstawię Wam przykład dobry i zły :)

Dobre rozwinięcie:
„Otóż wczoraj wieczorem zauważyłem, że mimo podłączenia telefonu do ładowania, po 4 godzinach stan baterii był nadal taki sam. Wydaje mi się, że skończyła się jej żywotność, bo bateria ta ma już swoje lata”

  • Przepięknie. Podane są wszystkie szczegóły dotyczące pytania :)
  • Jest krótko, ale wiadomo o co chodzi. Nie ma sensu w rozwinięciu wypisywać tysięcy domysłów, a także zamieszczać dodatkowych pytań czy hipotez wysnuwanych przez samego siebie. To pozostaw odpowiadającym. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dopytają o potrzebne szczegóły. Choć pamiętaj, aby starać się wyprzedzać wszelkie pytania. Najlepszym sposobem na to jest dobrze skonstruowane rozwinięcie swojego pytania ;)
  • Jeśli potrzebujesz szybkiej odpowiedzi, poświęć trochę czasu i przeczytaj własne pytanie – czy rozumiesz jego treść? Ty może tak, ale spróbuj poprawić w nim pewne błędy, popraw przecinki. Pamiętaj, że źle postawiony przecinek może w wielu przypadkach zmienić sens zdania!

Złe rozwinięcie 1:
„Wczoraj na wieczór zauważyłem że wyładowała mi się bateria w telefonie co z tym zrobić pomóżcie! Kolega mówił żebym na śmieci wyrzucił i …” blablabla

  • Można to nazwać mini-Niagarą. Wodospad słów, trzeba przeba przeczytać 2-3 razy, aby zrozumieć, co chciałeśprzekazać. Rozumiem, że Ty potrzebujesz pomocy, ale nie sprawiaj, żebym ja musiał szukać pomocy, aby zrozumieć Twoje pytanie :)
  • „Kolega mówił”. A co nas obchodzi kolega? To Twój problem. Twoje zadanie to przedstawić nam, w czym rzecz i ewentualnie przekazać swoje stanowisko w tej sprawie. I tyle. Nie rozpisuj się niepotrzebnie, bo jak wiadomo, co za dużo, to i koń nie uciągnie.

Złe rozwinięcie 2:
„Pomóżcie!”

  • Nie wróżymy ze szklanej kuli, aby móc w takim wypadku jednoznacznie określić w czym problem. Nie dosyć, że tytuł na niewiele wskazuje, to jeszcze rozwinięcie do kitu. Taki czeski film. Nikt nic nie wie.

Zadanie pytania składającego się z nic nie mówiącego tytułu i praktycznie nie istniejącego rozwinięcia może po kilkunastu minutach konwersacji z jakiegoś dziwnego powodu zbulwersować obie strony. Ty będziesz zdenerwowany, bo przecież „oni powinni wiedzieć”, a my będziemy zdenerwowani, bo „Ty powinieneś dobrze zapytać”. Robi się pętelka i w 90% sytuacji pytanie pozostaje nierozwiązane.

Dlatego tak ważne są pierwsze dwa kroki w zadawaniu pytań.

3. Pytania głupie, które może zadać tylko pospolity Plebs.

Oto pytania, które w zasadzie na każdym poważnym forum są niemile widziane:

Pytanie: Zgadniecie ile mam lat?
Odpowiedź: Mało. Na tyle mało, aby zadać tak poronione pytanie.

P: Podajcie mi linki do zdjęć piesków.
O: Chyba jednak Google boli…

P: Zagramy… ?
O: Nie, to nie DisneyLand

P: Pada u was śnieg?
O: Google -> hasło „Pogoda”

P: Skąd ściągnąć program X?
O: Z internetu.
Zauważalny syndrom OL (Ohydny Leniuch)

P: Kto poklika na GG?
O: Tylko kompletny idiota.
O ile mnie pamięć nie myli, można sobie znaleźć osobę do rozmowy w katalogu użytkowników

… i wiele wiele innych ;)

Pamiętaj, że zadając pytanie oczekujesz odpowiedzi, a także w dużej mierze pomocy. Zastanów się więc, czy pytanie „Pada u was śnieg?” w jakiś sposób Ci pomaga?

Często bywa, że szukałeś czegoś w Google’ach, ale znalazłeś, choć znalezisko Cię nie satysfakcjonuje. Oto dwa scenariusze. Negatywny i pozytywny:

Negatywny:

Pan X (Ty): Witam, jak mogę napisać własny edytor tekstu?
Pan Y: <Link do Google>
[tutaj zamyka się cały wątek, a przecież nie tego chcieliśmy, prawda?]

Pozytywny:

Pan X (Ty): Witam, jak mogę napisać własny edytor tekstu? Szukałem w Google, lecz to, co tam znalazłem nie bardzo mnie usatysfakcjonowało, szukam czegos więcej.
Pan Y: Witaj. Znam pewną stronę, która jednak niestety nie znajduje się w Google (…)
Pan Z: Siema :) Ja również znam świetne źródło wiedzy na ten temat, łap: <Link do jakiejś ciekawej strony>
(…) [Być może dyskusja toczy się dalej, a Ty jesteś zadowolony :) ]

Zauważyłeś różnicę? Warto zaznaczyć, że Google równiez nie jest nieomylne. Czasami wyrzuca nam śmieci, których się nie spodziewamy, jednak warto najpierw poszukać. I nie kłammy zadając pytanie, że szukaliśmy w Google, bo takie kłamstwa nie dosyć, że łatwo wyłapać, to w dodatku psują nam reputację na forum :)

Myślę, że przekazałem Wam wiedzę niezbędną do zadawania sensownych, mądrych i wartościowych pytań :) Pozdrawiam, Dikoo

Reklamy

13 Komentarzy

  1. Posted by PysSia.x33 [Maybee] ;* on Styczeń 30, 2009 at 5:33 pm

    Ślicznie, Ślicznie .. ;)) Nawet myślę, że sporo osób z tego skorzysta ;))

    Odpowiedz

  2. Posted by Auril on Styczeń 31, 2009 at 1:01 am

    Ano wszystko ładnie pięknie, ale nie podoba mi się Twój przykład jaki podałeś jako dobrze zbudowany tytuł. Głównie chodzi o to, by temat był zdaniem pytającym, nie złożonym. Dlatego zamiast:

    „W wynku zużycia, moja bateria w telefonie Nokia N95, nie nadaje się do użytku. Gdzie mogę ją wyrzucić?”

    proponowałabym, po prostu:

    „Gdzie wyrzucić zużytą baterię z telefonu?”

    Następnie opisać po prostu całość problemu w rozwinięciu.

    Takie rozwiązanie, skraca znacznie tytuł, a wiadomość nie traci nic na przekazie.

    Poza tym nie wiem czy się da, ale odróżnij błędne przykłady od poprawnych jakimś kolorem :)

    To wszystko z uwag :) Reszta bardzo dobra ^^

    Odpowiedz

  3. Posted by monika on Marzec 26, 2009 at 7:34 pm

    dobrze że takie coś zostało napisane aczkolwiek myśle że niewiele osób to przeczytało ( na nieszczęście moje i innych) pozdrawiam serdecznie:)

    Odpowiedz

  4. a mnie zastanawia jakiemu początkującemu użytkownikowi zechce się przeczytać taki długi poradnik. Nie wiem też czy strona jest zlinkowana z zapytaja więc nie wiem ilu może mieć odbiorców. Z resztą jest sporo tego typu poradników, ale interesują się nimi głównie osoby, które już przynajmniej większość z tych zaleceń spełniają.

    Odpowiedz

  5. Posted by SmileY XD on Marzec 29, 2009 at 8:05 am

    Dobra robota. Miejmy nadzieję, że urzytkownicy zapytaj „pokuszą się” , zajrza tu i coś z tej szkolenia wyniosą ;).

    Odpowiedz

  6. Posted by Nevis200903 on Kwiecień 9, 2009 at 4:51 pm

    Fajne :) Niektórym osobom się przyda xD

    Odpowiedz

  7. Posted by Logika on Kwiecień 12, 2009 at 12:48 pm

    Fajne. Myśle, że bardzo dużo osób skorzysta. Np.: te wszystkie „trolle”. Tylko ortografia jest kiepska.

    Odpowiedz

  8. Posted by ixi29 on Kwiecień 29, 2009 at 6:51 am

    dziękuję skorzystam

    Odpowiedz

  9. Widać, że połowa osób która ma tu konto albo tego nie przeczytała, albo nie przestrzega tego. :D

    Odpowiedz

  10. Posted by aPoCoCiOn? on Czerwiec 13, 2009 at 8:20 pm

    spoko, damy rade, a ty sam korzystaj z tego, bo już i tak się gubisz…!
    Ja chciałam/łem zadać pytanie- korzystając z Twoich rad i nie mogłam/łem, więc
    daruj sobie takie coś jak- bleble

    Nie lubię zarozumialców

    Odpowiedz

  11. Posted by aPoCoCiOn? on Czerwiec 13, 2009 at 8:22 pm

    hehee pewnie modernizacja- to Ty, więc nie dopuścisz moich komenów

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: